Sabtu, 9 Januari 2010

Kenapa Mesti Begini?

.

Aku teramat jarang mengikuti berita-berita semasa di TV. Suratkhabar yang aku baca pun hanyalah The Sun. Jadi cuti hari ni barulah aku perasan betapa seriusnya masalah penggunaan kalimah Allah di Malaysia.

Aku tidak mahu bercakap pasal boleh atau tidak pengunaan kalimah tu kat blog aku ni. Cuma aku berasa amat sedih bila berlakunya tragedi pembakaran gereja dua tiga hari lepas. Kenapalah buat macam tu? Betul-betul memalukan orang Islam saja. Aku tidak nampak dengan membakar bangunan boleh menyelesaikan masalah ni (kecuali kalau towkey kedai perabot yg nak bankrap laa...).

Cuma aku nak tahu siapa mereka ini?

NGO-NGO Islam?
oang-orang politik? UMNO? PKR? PAS? atau sapa?
sheikh-sheikh agama?
ketua-ketua tarekat?
golongan-golongan tabligh?
pesatuan-persatuan pelajar?
ATAU SIAPA???

walau siapa yang melakukan ini. Mereka itu arrogant. Dan aku yakin ini juga amat bercanggah dengan prinsip-prinsip Islam itu sendiri. Masih banyak jalan lain yang tebuka luas untuk menyelesaikan masalah ini. Tapi kena dengan membakar rumah ibadat orang lain?
Bayangkan kalau orang lain membakar masjid? adakah kita marah?

Kejadian ini bukannya menyelesaikan masalah tapi memburukkan lagi keadaan yang ada sekarang.

Harap-harap polis cepat-cepatlah ambil tindakan, sebelum masalah menjadi lebih parah.


Kepada rakyat Malaysia, semoga ALLAH S.W.T memberkati kita semua.
Amin.

.

Tiada ulasan: