Ahad, 10 Januari 2010

JANUARI YANG BINGUNG

.

Malam ini hujan lagi. Aku masih terkebil-kebil melihat dinding putih kosong sambil mengiring menjauh dari kotak TV. Sangka aku dengan merenung dinding tidak bernyawa itu bolehlah melelapkan mata aku yang tidak mengantuk ini. Malangnya itu tidak berlaku sama sekali.

Esok aku bertemu janji dengan kawan-kawan, tapi mata ini belum dapat dipejamkan lagi.
Entah sempat aku bangkit untuk menepati janji esok nanti.

Aaarrrggg...
Memang. Januari ini memang Januari yang bingung. Bingung segala-galanya. Ingin saya aku bangun dan berteriakhingar, biar semua orang mendengar lolongan suara gasar ini. Peduli apa aku... Biar pecah gegendang telinga. Biar kacau mimpi tidur mereka. Biar bangkit anak-anak kecil semua...peduli apa aku...

Tapi itu semua hanya akan berlaku dalam mimpi saja. Selagi aku boleh berfikir secara waras, tidak aku berbuat demikian. Dan secara logiknya pula tidak akan ada sesiapa pun yang akan pedulikan teriakan aku itu nanti.

Januari ini Januari yang bingung.

Mungkin aku tolol untuk mengerti Januari ini. Tidak mengapa. Aku akan cuba memahami Januari ini. Dan ia akan bermula pada saat dan waktu ini juga.

Tapi aku akan tidur dulu. Sebelum aku mencuba untuk memahami Januari.
Tunggu saja aku esok.
.

Tiada ulasan: