Jumaat, 9 Julai 2010

KAWAN-KAWAN CEKAL

.
Rindu
kawan-kawan
teringat
teman-teman

(mata meliar mencari kenaikan)

mahu ke mana?
(tegur sang belalang)

aku mahu pulang mencari taulan
rindu aku bukan kepalang

tidak perlu wahai tuan penunggang

(bisik belalang)

singgah aja di buku muka
tanyakan khabar apa berita mereka di sana...
(huh...belalangku bunyinya semacam amah indonesia = terkesima tuannya)

hermm... ho la...
(jawap aku si penunggangnya).

.....

Apa khabar Dean?
rakan belajar tika waktu malam
bertandang tanpa segan
minum makan sampai kenyang
dan terima kasih makcik
untuk ceritakasih dan selimut tidur yang lena

Zahini
Abe Za Wirdiana
sahabat ambo ini
manis wajah dan kacak pula
mana gadis tidak tertawan?
Zila kasihjiwa (sahabat aku juga)
bagai cincin dengan permata
bagai keris dengan pendua
bagai pinang dibelah dua
kasih sayang tiada akhirnya

Pok Bah periang
senyum di bibir sentiasa ada
seorang yang bijaksana
panjang akal petah bicara
sehat gu?
bila mahu ke Melaka?
boleh aku ke sana juga...

Hanifa saing berkongsi meja
rakan aku bercerita berseloka
kongsi buku dan kisah (err...boleh cerita ker??)
bila agaknya buleh kembali bersua Pa?

sorang lagi namanya Jenal
Jumpa di PJ macam tak kenal
aku dan dia sama-sama sengal
tapi tak apa
asal baik budi berjiwa kental
errr...Jenal,duit hari tu aku belum bayar laa...

Zaidi pemuda budiman
kawan aku seorang pendiam
merendah diri jadi pegangan
bangganya aku menjadi teman
apologi Di
sebab selalu mungkir janji
untuk keluar minum kopi
nanti kawe belanjo deh...

kawan aku namanya Azmi
orangnya spoan tuturnya diam
tapi kalau sudah bertemu teman
hermmm bisingnya boleh tahannn!!!!! hehehehe...
sihat ko demo sekarang?
seronok kerja di Negeri Kelantan?

......__________......

Mar nurse yang manis
kaki terayun-ayun di bus stop.

Zila yang suka menyanyi
mungkin untuk Zahini

Khairani Aida yang suka senyum
tapi aku ingat lagi tahi lalatnya

Syimah towkey Avon
terima kasih untuk perfume percuma Mah

Tiny Naa yang comel
yang selalu MC dan tak datang sekolah

Nisa yang baik hati
Seribu Impian oleh Casey

Syilah yang manis
yang aku suruh mandi susu

Nera yang montok
yang suka dada bidang superman

Sueza
putih giginya
dan gelak-gelak di kelas

Lily yang tinggi
yang berani bersuara

Ain yang sporting
camping di Pantai Sri Tujuh

Aniz berkening lebat
bila gelak terangkat-angkat bahu

Sue yang aktif
orangnya rendah senyum yang ramah

McJe yang suka angkat tangan di kelas
dan jenaka yang tidak lucu...

Mimie bagha
headgirl kami si tampuk manggis

Bina mix siam
suara serak bergigi seksi

Mek Dah orang Kedah
merah bibir senyum lawa

Mahani yang diam
hati baik dan itu aku senang

Rusmiza apa khabar?
kawan pertama di enam cekal

Zarina putih melepak
hampir-hampir jadik gewe ambo...hahaha...

Mek Za isteri Jaha
orangnya baik tutur berlapik

Wan Zulaiha berkaca mata
pembekal nasi berlauk

Zainura orang Pendek
suka mengutip duit! (bendahari kelas heheh)

Rini dari Sabah
suka bermain silangkata

Rosmalini classmate dari sekolah rendah
suara slow sukanya aku dengar..





...apa khabar semua?

sungguh..
aku rindu


terima kasih untuk kenangan-kenangan manis itu
izinkan aku simpan untuk hari-hari tua nanti
menjadi memori yang lekat di dada
sampai bila-bila

terima kasih teman.

....

harrrghhh..
aku sudah mahu pulang belalang
merah kamu pun harus di jaga
jangan pula luntur warnanya
harus pulang ke kandang bersih segala

apa...?

mataku pun merah juga?
oohhh...ini kesan derai hati
jatuh dari kelopak jiwa sebentar tadi

lagi pun aku sudah mengantuk..itulah merah matanya.

SUDAH!!!

kita harus tidur
untuk tenaga esok

segera kamu ke kandang
aku mahu ke kamar. Istirehat.
itu kena...!

Selamat Malam...

2 ulasan:

Azlin 773 berkata...

Tak ku sangka pandai berseloka ,
Menyusun kata pemanis bicara ,
Dekat di hati jauh di mata,
Jauh terpisah pasti berjumpa.

Rakan taulan sungguh mesra,
buat pedoman panduan juga,
Walau jauh tak pernah lupa,
Tetap terbayang wajah dan rupa.

Hmmm.... macam mana Jali buleh ingat semua ore ehh??

bagus lahh ... tidak lupa kawan2 lama.... Na rasa Na tak ingat setiap kawan dlm kelas Na (Kelas Budi) ...
Tengok muka pasti kenal..

Chiq Na Salor berkata...

Rindunya dkt kwn2 6 Cekal SM Kota. Amboi Jalie kata saya tk selalu tk pergi sekolah ya. Tapi dpt 4P 1R ya..hehehe.