Ahad, 7 Februari 2010

LAGI SATU MINGGU

.

Lagi satu minggu aku akan pulang ke kampung -menjejak kaki ke Tanah Serendah Sekebun Bunga, Negeri Che Siti Wan Kembang.
Menghirup udara segar di Tanah Serendah Cerang Tengayung, Negeri Puteri Saadong.
Juga terkenal dengan makanan pelbagai -nasi kerabu, nasi hujan panas, ayam percik dan macam-macam tepung (kuih).
Inilah negeri kelahiran aku, Negeri Kelantan Darul Naim - Negeri Serambi Makkah.

Ini juga tempat asal makyong dan wayang kulit. Menora di Tumpat dan dikir barat yang merakyat.
Tidak lupa juga tarian Asyik-yang banyak dipersembahkan di hotel-hotel itu.
Di sinilah angin tempat orang bergesek rebab berlagu rebana.
Tanah orang bermain kertuk dan bertiup tempuling nyaring bagai seruling sumbing.
Padang tempat orang penaik wau bulan waktu usai musim menuai.

Betapa aku rindu untuk melihat itu semua kembali segar di negeri kelahiran sendiri.

Inilah tempat yang selalu aku bermimpi. Bumi tempat tumpah darah. Kampung mak dan ayah. Juga kampung anak-anak mereka yang seramai sembilan orang itu. Cuma sekarang masing-masing sudah ke negeri lain - mencari rezeki dan menimba ilmu.

Aku orang Kota Bharu. Orang Kelantan kata - Kota Bharu come senyum sokmo. Mungkin mereka melihat pada senyum manis gadis-gadis penjual dan wanita-wanita peraih di Pasar Besar Siti Khadijah. Atau juga di atas Bazar Buluh Kubu. Kalau tidak pun, lihat saja gadis-gadis comel di Pasar Lama MPKB. Mereka ini selalu saja tersenyum, tidak kira pada sesiapa saja. Tak apalah biarkan saja mereka, itu untuk kerja mereka dan aku juga suka mereka begitu.

Anda tahu Wakaf Che Yeh? dulu-dulu, masa aku kecil - kadang-kadang aku ke sana untuk ke Pasar Tani. Sekarang pasar tani ini sudah menjadi Pasar Borong utama di Kelantan, beroperasi 24 7 dan menjadi tarikan utama pelancong di Kelantan.

Yang aku ingat tentang Wakaf Che Yeh hanyalah laluan aku untuk ke Sekolah Menengah dan juga bau pok getah yang begitu mengganggu waktu belajar, terutama selepas waktu hujan. Dan kadang-kadang baunya boleh sampai ke kampung aku. Bau yang begitu memeningkan kepala!

Tapi kini bau getah yang meloyakan itu sudah tidak ada. Tidak strategik untuk menghidu bau sebegitu di kawasan yang menjadi tumpuan utama pelancong di Kelantan. Dengar cerita kilang memproses getah itu sudah dipindahkan ke Gua Musang.

Bila aku pulang, inilah juga tempat wajip aku berkunjung. Bukan untuk membeli apa-apa, cuma mahu merasa kemeriahan Wakaf Che Yeh itu sendiri. Melihat mangga-mangga siam yang murah tika musim mangga yang datang dari Selatan Thai. Mendengar alunan lagu-lagu dikir barat di sebalik jeritan para penjual di kiri kanan sepanjang jalan. Puluhan kedai-kedai bundle yang menjadi kegilaan remaja-remaja yang meningkat dewasa. Juga melihat mek-mek yang comel-comel belaka...heheh.

Kampung aku sebelum Wakaf Che Yeh. Kalau dari Kuala Lumpur melalui Jalan Kuala Krai, setibanya di simpang empat ke Pasir Mas di sebelah kiri, ke Pasir Tumboh sebelah kanan dan kalau terus menuju ke Bandar Kota Bharu.(jalan ini orang Kelantan panggil highway baru ke Pasir Mas). Kawasan ini orang tempatan memanggil dengan nama Batu Empat sahaja.

Sampai di simpang empat Batu Empat ini, aku harus belok ke kanan, mengambil jalan ke Pasir Tumboh. Cuma kalau dari sini kalau ingin ke Pasir Tumboh, anda harus mengambil kanan pada simpang pertama kerana kalau jalan terus, anda akan terus ke Pasir Hor dan sampai pula ke Kubang Kerian.

Kampung aku di tengah-tengah - antara Pasir Hor dan Batu Empat. Dan uniknya nama-nama kampung di sini semuanya pelik-pelik belaka (pada akulah). Ada nama Kampung Putat, ada Kampung Padang Enggang, Kampung Tini, Kampung Padang Darat, Kampung Pasir Jelatang dan tidak ketinggalan juga nama kampung aku sendiri - Kampung Rupek. Ini kampung ayah aku. Mak pula berasal dari kampung sebelah - Kampung Pauh Butut (satu lagi nama yang unik!).

Inilah, tempat yang aku tuju untuk satu minggu lagi. Mak sudah berpesan kalau boleh semua anak-anaknya biarlah pulang belaka kali ni. Ada bekwoh yang kena hadir dan lebih penting lagi untuk mengangkat belinde kubur arwah Mak Ngah yang sudah lama berada di laman rumah Tok Su di Padang.

Tunggulah mak, kito kelik malam sabtu nanti.

p/s: Bulehlah kito make nasik nga ike tawar cicoh budu, ambik ulam buoh timung sebutir duo dari kebun ayoh di dusun...sedap sengoti tu!!! Tunggu deh...

Tiada ulasan: