Khamis, 18 Februari 2010

BALIK KAMPUNG

.

Kelik kampung kali ini aku menjadi seorang pemandu. Untuk ke tempat bekwoh waris warah sebelah mak dan juga jiran sekampung. Tak apalah boleh juga aku makan kenduri (yang teramat aku suka).

Pulang hari jumaat malam sabtu tidak pula sesak sepanjang jalan. Cuma kadang-kadang rasa mengantuk datang menganggu ketika kusyuk memandu. Lebih-lebih lagi di sepanjang jalan antara Gua Musang dan Kuala Krai. Begitu meletihkan mata.

Tapi akhirnya kami sampai juga.Setelah menghantar AMN ke Kampung Kota, aku terus memecut pulang. Tak sabarnya melihat keluarga. Sampai di rumah pukul 5 pagi. Apalagi, terus layan mata mengantuk.

Adik-adik aku juga pulang hari ni. Cuma yang bongsu tiba lebih awal dari aku. Abangnya pulang bersama dengan aku dari KL. Adikku Rojie pula pulang dari Melaka, sampai di rumah seusai aku tidur merehat lelah. Rojak tidak pulang, begitu juga Kak Yah di Pahang. Maka berkumpullah kami adik beradik yang seramai enam orang itu- setelah tolak Kak Yah, Rojak dan Abang Long. Tapi Abang Long akan sampai esok hari dari Perak.

Hari ahad aku ke Kok Lanas - sepupu mak menerima menantu. Menantu pertama, semestinya hati berbunga-bunga. Cerianya Mak Cik Yah dan Pak Din hari tu. Tapi penatnya mesti ada, siapa-siapa pun. Maklumlah makan besar.

Aku memang gemar makan kenduri. Kali ini di Kok Lanas ada sambal ikan bilis dan juga singgang daging. Kelainan dalam lauk kenduri Kelantan. Seperti biasa ada kari daging, ayam masak pedas, acar timun,sambal, ikan pelata kering dan juga sira labu. Sedap juga rasanya...heheh.

Pulang ke rumah malamnya ada jiran sekampung mengadakan kenduri arwah. Makan lagi! Tapi pada malam yang sama ada tiga lagi rumah yang tok imam kena hadir untuk majlis tahlil. Jadi menunggulah kami dengan penuh sabar. Bertemu juga sohabat kawan-kawan lama. Bersembang sekadar bertanya khabar berita.

Tiba masa makan, lauknya tidak banyak beza dan sedapnya juga sama rasa. Aku pulang dengan perut kenyang dan hati senang heheh...

Hari Isnin, majlis menyambut menantu di rumah sepupu mak yang tadi. Setelah ke rumah pengantin perempuan di Kok Lanas, kini tiba pula giliran kenduri di sebelah pihak lelaki.

Umumnya di Kelantan, kenduri sebelah pihak lelaki tidak sebesar dan tidak semeriah pihak perempuan. Kadang-kadang cukup hanya berjamu makan laksa. Atau bacaan doa selamat pada sebelah malamnya.

Tapi sepupu mak,kendurinya besar juga. Inikan menantu pertama. Masakan boleh buat kecil-kecil saja. Lebih-lebih lagi ramai saudara-mara yang dijemput hadir sama.

Lauk di rumah Mak Cik Yah ada teresek - sejenis masakan Kelantan yang menggunakan jantung pisang yang menjadi kegemaran kami sekeluarga. Ada kari daging juga, ayam masak merah,sambal,gulai lemak nangka,ikan pelata kering dan sira ubi setelo. Jelira sungguh!

Berjumpa juga dengan Mak Yah yang pulang dari Temerloh, Pahang. Ayah Mat tidak begitu sihat. lenguh-lenguh dan sengal-sengal separuh badan. Semoga Ayah Mat segera cepat sembuh ya. Mereka ini juga sepupu mak. Pengantin baru itu anak saudara mereka. Di Temerloh, mereka tinggal dekat dengan rumah Kak Yah -kakak aku.

Juga berjumpa dengan sepupu-sepupu yang lain. Kak Nor & Abang Rahim yang pulang dari Shah Alam. Kak Lina & Abg Yus dari KL juga, Kak Ti & Kak Ida dari Balakong, Ayu yang menetap di Kuala Krai, Abang Lim, Abang Yie, Kak Ana, Kak Yah Wak dan ramai lagi.

Petangnya kami ke Tanah Merah. Ada dua lagi kenduri yang kena hadir. Satu di Bandar Tanah Merah dan satu lagi di Bukit Panau. Kali ini dua-dua anak sepupu mak. Kali pertama aku ziarah waris warah sebelah gemulah Tok Wan yang sememangnya berasal dari Tanah Merah.

Di Tanah Merah, kami makan kari daging berumbut kelapa. Satu lagi cara masakan kenduri di sebelah pantai timur semenanjung. Lauk yang lainnya sama sahaja. Cuma kali ini untuk pembasuh mulut ada agar-agar - beledo kata orang Kelantan.

Usai berkenduri di sini kami pulang ke Kota Bharu. Jalan sesak teruk! mungkin ramai yang sudah mula mahu pulang dan keluar dari Kelantan. Kebetulan jalan yang kami pilih adalah jalan utama untuk mereka yang menuju ke sebelah utara -Perak,Kedah dan Perlis.

Sampai di rumah sudah masuk waktu maghrib.

Malamnya aku ke Pasar Borong wakaf Che Yeh. Sudah banyak berubah. sudah banyak orang berjual kain. Aku berjalan-jalan saja Cuma melihat-lihat sekitar pasar. Orang tetap ramai seperti biasa. Bertemu juga dengan jiran-jiran sekampung. Jumpa artis juga. Tapi aku tidak kenal pula siapa dia. Cuma wajahnya biasa di lihat di TV dan juga media. Itulah Wakaf che Yeh -tempat bertemu segala jenis macam manusia.

Aku pulang sambil mengunyak keropok gote dan menjinjit plastik yang berisi dua akok bunga untuk mak.

Esok aku harus bertolak pulang ke Kuala Lumpur. Rehat kena cukup malam ini.
.

Tiada ulasan: