Rabu, 11 Februari 2009

Mengapa Penunggang Belalang Merah (PBM)?

Assalamualaikum & salam perkenalan,

Niat dua tahun untuk sama-sama di sini akhirnya sudah menjadi kenyataan.

Ambo harapkan agar semua adik kakok saing-saing yang baru dan yang lama suka dengan blog Ambo ni...
al maklumlah Ambo ni 'buah cempedak di luar pagar'...hehehe...
nanti tegur-tegurlah kalau ada apa-apa yang salah dan silap...

_________________ ...

Kenapa Penunggang Belalang Merah?
ceritanya...begini,



PENUNGGANG.
Selama ini memang aku seorang penunggang. Dan sampai bila-bila pun aku akan jadi seorang penunggang. Yang boleh saja ke mana-mana tanpa sekatan apa-apa.

Pengembara barangkali.

Kini pun aku berkelana di kota besar yang penuh kebejatan ini.
Juga tempat agung untuk mencari sesuap nasi pengalas perut.
Aku juga di kalangan mereka.

Sebetulnya ramai yang jadi penunggang.
Bezanya hanya apa yang ditunggang dan jua tempat tujuan.


Tidak mengapa... asalkan semua orang bahagia.



BELALANG.
Sesuailah dengan fizikku...yang kecil ukurannya.
Ingin saja aku memilih geroda - sang burung perkasa kenaikan orang-orang Indera.
Tapi kena sedar diri.
Biarlah aku dengan belalang saja.
Yang penting besar atma jiwa.

elok juga
boleh aku ingat pada Tanah Serendah Sekebun Bunga
pada
padi kuning dan keladi bunting
bau jerami terbakar di tiup angin tatkala senja
juga belalang bakar
kudap-kudap anak-anak kecil
termasuk aku si penunggang berkelana.

Juga sambal belalang masakan bonda
jeliranya makan tika musim bah melanda

Kini untuk menebus 'dosa' meranggoh santapan ini
Aku sumpah belalang-belalang ini biar menjadi binatang sakti!
pembawa kata-kata untuk diperi bari

Ku seru-seru...

"Wahai dikau kenderaan kencana diri
bawalah aku ke mana-mana
dengar kata patuh tuannya"...



Memang aku ditakdirkan untuk menunggang belalang...




MERAH.
Ini warna darah.Kenapa perlu takut pada bau hanyir merah?
Ini warna melayu dan aku tidak malu untuk mengaku yang aku jua seorang melayu.
Ini warna gagah! Memang itu sifatnya...

Mungkin kebetulan, warna Panji Tanah Tumpah Darah juga kesumba merah.
Cuma ada senjata-senjata dan mahkota yang putih bersih di tengah-tengah.
warna jantung, limpa dan hati anak-anaknya barangkali.

moga-moga aku juga begitu
punyai batang tubuh setegap melayu merah
dan miliki jiwa yang putih gagah




Jadi


mahu diceritakan apa lagi...?


nantilah
tunggu cerita-cerita yang lain pula


Ini hanya mukadimahnya sahaja...

Itulah apa yang Ambo maksudkan dengan :

PENUNGGANG BELALANG MERAH.
datang jauh nun dari Negeri Bah Merah.

Wassalam.

2 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

gotta know of ur blog from our mutual friend (tt reporterlah, who else?). My curiosity answered. Well, happy blogging my fren n I must say so far so good - got quite a number of words which are alin to me so I guess your Malay must be impeccable enuf to b able to use them : D. Good job n good luck!

Geb to Kay berkata...

Thanks Kay :p