Khamis, 12 Februari 2009

CERITA DUA ADIK

CERITA SATU

Suatu hari adik dari kampung telefon.

"Ayoh nok kecek" katanya

Apa halnya pula? Jarang sekali ayahanda begini.Kecuali kalau ada cerita sedih yang mahu dikhabar berita.

"Li, Rojak keno tukar gi Riyadh, Arab Saudi, bule duo..."
Aku tarik nafas diam-diam.
Lega.
Ingatkan di kampung terjadi apa-apa.



ayahku
biarlah saja adikku pergi ke sana
bila lagi nak kenal dunia?
moga-moga pulang nanti dia akan jadi lebih dewasa
itu harapan kita dan orang lain juga
biarlah ayah
dia sudah besar

diam.
itu tanda ayah setuju

aku juga diam

terdengar suara mak dari belakang
"tanyo gak bilo dio nok kelik, bilo nok nikohnyo?"

Alahai emak (dibaca alamak!)

ayah tergelak saja
cuma yang terkeluar dari mulutnya
"kijo molek-molek Li, cermat sikit guno duit".

"Yo ayoh". dan aku angguk walau ayah tidak nampak.
(dalam hati: simpan duit = cepat kahwin)

"kirim salam ko mok nga Abe Ngoh".

"ho lah, assalamualaikum".

"waalaikumsalam".


klik...
dan diam lagi.

rindu tiba-tiba datang
mahu saja aku terbang pulang
pada saat itu juga

tapi apakan daya
aku hanya punya belalang-belalang kecil
yang juga kecil-kecil lompatnya

tunggulah
aku akan pulang juga.

nota: apa khabar agaknya adikku yang manja itu?
ini sudah masuk bulan 2.
Mungkin sekarang dok tengah mengorat awek-awek arab di sana...

berbahagialah...! hehehe...

...

CERITA DUA

Musim buah beberapa tahun lepas, berbual-buallah aku dengan salah seorang adik lelakiku.
Rojie namanya.

Entah macam mana, sambil menunggu ayah menyabit dokong untuk diisi ke dalam raga, tiba-tiba dia berkata,

"Kita, kalau nak kahwin carilah perempuan yang nakkan kita, yang sayangkan kita.Baru kekal lama. Bukan kita pula yang tergila-gilakan dia."

Aku hanya mampu tersengih. Aku pandang mukanya juga pada dagunya yang berlekuk (yang dibangga-bangganya itu).
Seorang adik yang hampir sepuluh tahun lebih muda menasihati abangnya yang sudah bergelar bujang tua.

"Aku royat sengoti nih...!". Ujarnya lagi dengan lebih bersungguh-sungguh.

Aku sembunyikan senyum. Cuba untuk tidak ketawa. Saja aku ambil buah dokong yang jatuh dari raga ayah. kupas dan makan buah.

Aku tahu ayah juga mendengar.
Cuma dia mendiamkan diri. Asyik menyabit dokong barangkali.
Takut makin banyak jatuhnya nanti.
Punahlah nanti buah-buah dokong yang sedang mekar.
Atau memang ayah sengaja menyepi diri.
Mahu terus mendengar dua anak bujangnya berbicara.

"Habis, kenapa kau tak kahwin-kahwin lagi?"

"Hehehehe..." adik aku hanya mampu ketawa.
Kali ini dia pula yang mencari-cari buah dokong untuk dimakan.
Aku biarkan saja.

"Ambil raga ni..." ujar ayah sambil menurunkan raga sarat buah ranum tinggi dari pokok.
Aku dan adik menyambut raga yang dihulur ayah.

Perbualan kami terbantut di situ saja.

Dan ia belum bersambung sampai ke hari ini...

Pendapat anda bagaimana?

...

2 ulasan:

AzmaMurni Aziz berkata...

salam geb..

nampaknya dah tukar tajuk blog.. dah makin serasi dengan ruang maya. teruskan menulis.. ;)

Tanpa Nama berkata...

Terima kasih Cik Qasih.